Honig en Honig gesloten op Goede vrijdag en 2e paasdag!

Op Goede Vrijdag 29 maart 2024 en op Tweede Paasdag 1 april 2024 is het kantoor van Honig en Honig gesloten.
Voor noodgevallen zijn wij indirect bereikbaar via 072-5642669 of via info@honigenhonig.nl. 
Wij wensen u mooie paasdagen!

Beveiligingseisen autoverzekering

Bij het afsluiten van een autoverzekering kunt u de vraag krijgen hoe uw auto beveiligd is: klasse 1, klasse 2, klasse 3 of voertuigvolgsysteem. SCM en VbV zijn dit termen die u vaak tegenkomt als het gaat om de minimum beveiligingseisen, maar wat betekenen deze nou eigenlijk voor u?

Soort beveiliging van uw auto

Een verzekeraar kan minimumeisen stellen aan de beveiliging van uw auto. Aan auto’s met een hogere diefstalgevoeligheid zullen dus ook hogere eisen van toepassing zijn. Vaak zit het beveiligingssysteem al in de auto ingebouwd wanneer deze uit de fabriek komt. In dit geval spreekt men van een af-fabriekssystemen.

Wanneer een beveiligingssysteem later in een voertuig wordt ingebouwd, gaat het om after-marketsystemen. Uw verzekeraar geeft vaak op de polis aan wat de alarmeisen zijn. Als hier niet aan is voldaan kan er een verhoogd eigen risico, een beperkte dekking of zelfs een dekking zijn bij diefstal van uw auto.

Wanneer een erkend inbouwbedrijf de werking heeft gecontroleerd en goedgekeurd, worden gegevens als het kenteken, type voertuig en type beveiligingssysteem in de Kiwa SCM-database geregistreerd. Pas hierna wordt het certificaat afgegeven en kan uw auto voorzien worden van het VbV – SCM-sticker.  

Wat is nu het VbV en wat is het SCM?

In 2005 is de stichting SCM opgesplitst. Sindsdien wordt het beheer van de regelingen geregeld door het Verzekeraarsbureau Voortuigcriminaliteit (VbV). Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (Kiwa SCM) is verantwoordelijk voor de uitvoering, bewaking van de kwaliteit en de inbouw en die verleent dus uiteindelijk ook de goedkeuring.

Klasse 1 (Startonderbreker)

Vanaf 1998 hebben alle auto’s minimaal klasse 1- beveiliging. Dit houdt in dat er een elektrisch systeem in de auto aanwezig is die minimaal twee blokkeringen uitvoert, waardoor uw auto niet meer kan starten wanneer er in de auto ingebroken is.

Klasse 2 (Alarmsysteem)

Klasse 2 beveiliging bestaat minimaal uit de twee automatische blokkeringen (klasse 1), aangevuld met detectie en alarmering. De detectie bestaat uit omtrekdetectie en ruimtelijke of interieur detectie. Bij signalering is sprake van zowel akoestische signalering als optische signalering. Bij dit systeem zal uw autoalarm afgaan wanneer er een poging tot inbraak gedaan wordt.

Klasse 3 (Alarmsysteem met hellingshoekdetectie)

Deze klasse heeft dezelfde eisen als klasse 2, aangevuld met een hellingshoekdetectie. Deze vorm van detectie zorgt ervoor dat de auto merkt wanneer het wordt opgetild met bijvoorbeeld een krik of afgesleept wordt.

Klassen 4 & 5 (Voertuigvervolgsysteem)

Het SCM heeft de vroegere klassen 4 en 5 onder het kopje voertuigvervolgsysteem (VVS) geschaard.Naast functies die bij de andere klassen aanwezig zijn zorgt dit systeem ervoor dat een auto gevolgd kan worden na diefstal. Bij klasse 4 start het volgsysteem na diefstalmelding of door de bewegingssensor. Bij klasse 5 begint het volgsysteem direct op het moment dat het alarm afgaat. Sinds januari 2015 is het ook jammingdetectie te hebben. Men spreekt dan van VVS+.

Autoverzekering vergelijken

Let bij het vinden van de beste autoverzekering dus ook op de minimumeisen die een verzekeraar stelt. Over het algemeen zal een duurdere auto aan hogere alarm eisen moeten voldoen. Met onze vergelijker kunt u makkelijk autoverzekeringen vergelijken op basis van de hoogte van de premie en de polisvoorwaarden.