Arbo en re-integratie

Arbo en re-integratie - Met arbo en re-integratie bieden wij u een compleet pakket voor uw verzuim- en re-integratievraagstukken. Het helpt u om aan de wettelijke verplichtingen te voldoen en u beperkt de financiële risico’s van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Door arbo en re-integratie te combineren met een verzuimverzekering krijgt u begeleiding en ondersteuning voor een snelle terugkeer van uw zieke werknemers en zekerheid over de kosten van uw loondoorbetaling tijdens 2 jaar ziekte en u voorkomt eventuele instroom in de WIA.

Offerte ziekteverzuim verzekering aanvragen

Arbopakket afgestemd op uw verzuimverzekering

Is een werknemer ziek? Dan bent u verplicht om u deskundig te laten ondersteunen bij de begeleiding en re-integratie van uw zieke werknemer. U kunt hiervoor een contract sluiten met een arbodienst. De arbodienst beoordeelt of uw werknemer arbeidsongeschikt is. En zij zijn ervoor om uw werknemer snel, verantwoord en duurzaam aan het werk te krijgen. Ook kunnen ze u ondersteunen bij de uitvoering van de Wet verbetering poortwachter.

U kunt uw verzuimverzekering ook combineren met arbodienstverlening van diverse arbodiensten. Verzekeraars hebben met diverse arbodiensten heldere werkafspraken over de verzuimbegeleiding, kosten, bereikbaarheid en uitwisseling van gegevens gemaakt. Zo bent u verzekerd van deskundige ondersteuning bij de begeleiding en re-integratie van uw zieke werknemer. En kan de verzekeringsmaatschappij een eventuele claim snel en correct verwerken. De geselecteerde arbodiensten verschillen per verzekeraar, wij kunnen u bij de keuze van arbodienst en verzekeraar helpen met advies, bemiddeling en beheer.

Keuze uit twee arbopakketten

In het algemeen bieden verzekeraars twee arbopakketten aan.

Pakket 1: Uitgebreid Arbopakket

Voor een vast bedrag per werknemer per jaar regelt de arbodienst alles rond het verzuim.

  • De arbodienst beoordeelt de ziekmelding en adviseert wat u verder kunt doen.
  • De arbodienst begeleidt het verzuim en ondersteunt bij de uitvoering van de Wet verbetering poortwachter.
  • U krijgt een verzuimprogramma waarin u gemakkelijk ziek- en herstelmeldingen in kan doorgeven. Ook hebt u met dit programma continue inzicht in de verzuimbegeleiding en de stappen die zijn ondernomen.
  • U krijgt een vaste casemanager of proces-regisseur. De casemanager of procesregisseur begeleidt het proces rondom het verzuim, schakelt met alle betrokken partijen en legt alle afspraken schriftelijk vast. Hij is tevens uw vraagbaak.

Pakket 2: Basis Arbopakket

Betaalt u liever op basis van de ingezette activiteiten? Dan start u met een laag instaptarief. U betaalt dan een vast laag tarief per werknemer per jaar. Extra activiteiten waarmee de arbodienst helpt worden na uitvoering, dus achteraf, in rekening gebracht. Bijvoorbeeld als een werknemer langer dan zes weken ziek is. Of als er een bedrijfsarts ingeschakeld moet worden.

  • U krijgt u een verzuimprogramma waarin u gemakkelijk ziek- en herstelmeldingen in kan doorgeven. Ook hebt u met dit programma continue inzicht in de verzuimbegeleiding en de stappen die zijn ondernomen.
  • In het basispakket krijgt u vaak ook een procesregisseur.

Wat is niet verzekerd in het arbopakket?

  • Diensten die niet in het door u gekozen Arbopakket worden genoemd.
  • Re-integratiedienstverlening en begeleiding na twee jaar ziekte is niet standaard opgenomen in het Arbopakket. U kunt het pakket uitbreiden met casemanagement en begeleiding vanaf het derde ziektejaar.

Eén vast aanspreekpunt

Met Arbo en re-integratie in combinatie met uw verzuimverzekering heeft u één vast aanspreekpunt, de procesregisseur. De procesregisseur coördineert de verzuimbegeleiding en het re-integratieproces. Zo communiceert de procesregisseur proactief met u, uw werknemer en de betrokken specialisten over de meest effectieve route naar duurzaam herstel. Daarnaast verzorgt de procesregisseur het contact voor u met de verzekeraar over de inzet van interventies en beschikbare vergoedingen.

Arbodienstverlening

Arbodienstverlening biedt ondersteuning bij de begeleiding van uw zieke werknemers. De arbodienst helpt u bij de uitvoering van de verplichtingen uit de Arbowet en de Wet verbetering poortwachter. U kunt arbodienstverlening via ons en uw verzekeraar afsluiten. De ziekmeldingen en de betaling van uw arbodienstverlening verlopen in dit geval via ons. De volgende diensten worden o.a. aangeboden:

  • Arbodienstverlening
  • Arbo helpdesk

Als u Arbo en re-integratie combineert met uw verzuimverzekering, dan kunt u rekenen op extra dienstverlening. Wij en uw verzekeraar zetten ons in om verzuim te verkorten en waar mogelijk te voorkomen. Daarvoor werken wij samen met diverse verzekeraars, arbodiensten en re-integratiespecialisten.

Arbobegeleiding Ziektewet ERD

Dit is dezelfde arbodienst als bij de verzuimverzekering. Zij voeren alle wettelijke arbodienstverplichtingen uit. En zorgen voor medische begeleiding en beoordeling van zieke (ex-)medewerkers.

Verzuimanalyse en –advies

Is uw werknemer ziek en u wilt weten wat u moet doen? Samen met erkende dienstverleners beantwoorden wij uw vragen over verzuim en arbeidsongeschiktheid. Hierbij hoort ook advies over re-integratie, specifieke wetgeving en het vormgeven van uw verzuimbeleid. De volgende diensten worden o.a. aangeboden:

  • Eerste risicoscan
  • WGA-scan
  • Verzuimadvies en HR-informatie
  • Bedrijfsadvies verzuim
  • Organisatieadvies eigen risicodragen
  • Opleidingen

Re-integratie- en interventiebegeleiding

U wordt ondersteund bij re-integratie van uw werknemers als aanvulling op uw arbocontract. Er is samenwerking met een landelijk netwerk van dienstverleners die behandelingen en re-integratietrajecten uitvoeren. Heeft u een WGA-ERD verzekering afgesloten? Dan beoordeelt de verzekeraar of er bij uw werknemer sprake is van een hoog of een laag risico op instroom in de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). Bij een hoog instroomrisico schakelen we, in overleg met u, specialisten in om de instroom in de WGA te voorkomen. De volgende diensten worden o.a. aangeboden:

  • Wachtlijstbemiddeling
  • Selectie en inzet interventies
  • Re-integratie verzuim
  • Re-integratie WGA
  • Arbeidsdeskundig onderzoek
  • Beschikkingen controle WGA en ZW
  • Herbeoordeling WGA

Re-integratiemanager Ziektewet

Een professionele casemanager begeleidt het re-integratieproces van de (ex-)medewerker in de Ziektewetperiode. Hij neemt het regelwerk uit handen, wijst de werkgever op zijn wettelijke verplichtingen en zorgt voor de juiste acties om de (ex-) medewerker weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen.

Vitaliteit en inzetbaarheid van uw werknemers

Wilt u advies om de gezondheid, productiviteit en inzetbaarheid van uw werknemers te verbeteren? Samen met erkende specialisten ondersteunen wij u door de risico’s en het werkvermogen van uw werknemers in kaart te brengen en te verbeteren. De volgende diensten worden o.a. aangeboden:

  • Preventieve begeleiding
  • NEN-scan duurzame inzetbaarheid
  • Monitor duurzame inzetbaarheid
    QuickScan: Hoe vitaal is uw organisatie?
  • Integraal gezondheidsmanagement

Advies over vergoedingen en subsidies

Wij helpen u bij het aanvragen van vergoedingen en subsidies voor interventies, re-integratiebegeleiding en gezondheidsbeleid. De volgende diensten worden o.a. aangeboden:

  • Vergoedingendesk

Juridische bijstand

Juridische bijstand helpt u bij het verhalen van kosten op een werknemer of aansprakelijke derde partij. U kunt ook gebruik maken van juridische bijstand als u met uw werknemer een conflict heeft over uw loondoorbetalingsverplichting of als uw werknemer niet voldoet aan zijn re-integratieverplichtingen. De volgende diensten worden o.a. aangeboden:

  • Verhaalsrechtbijstand
  • Rechtsbijstand geschillen loondoorbetaling
  • Ondersteuning bij oprichting Zelfstandig Bestuurs Orgaan (ZBO)

Ziektewetuitkering

Als eigenrisicodrager voor de Ziektewet moet de werkgever het recht, de hoogte en de duur bepalen van een ziektewetuitkering voor de medewerker die ziek uit dienst gaat. De werkgever kan zelf zorgen voor de uitkering aan zijn (ex-)medewerker. Met deze module wordt alles geregeld voor uw klant. Zo voldoet de werkgever aan de verplichtingen die de wet stelt aan eigenrisicodragers voor de Ziektewet.

Ziektewet loonadministratie

Als eigenrisicodrager voor de Ziektewet moet de werkgever een aparte verzuim- en loonadministratie voeren. Speciaal voor medewerkers die ziek uit dienst gaan en recht hebben op een Ziektewetuitkering. Met deze module krijgt u als werkgever de gegevens die u nodig heeft om uit te keren, op maat aangeleverd. Zo voldoet u als werkgever aan zijn verplichtingen.

Kosten

Het inzetten van diensten om de inzetbaarheid van uw werknemers te vergroten, brengt kosten met zich mee. Afhankelijk van uw specifieke (verzuim)situatie bepalen we welke dienst(en) we kunnen inzetten. Daarbij maken wij vooraf een inschatting van opbrengsten en kosten. Mede op basis daarvan vergoeden wij de dienstverlening geheel of gedeeltelijk. Uiteraard kunt u ook op eigen kosten dienstverlening inzetten. U profiteert van een korting als u een dienst bij één van de dienstverleners afneemt waar we mee samenwerken.

Online verzuimloket

Als u de verzuimverzekering combineert met Arbo en re-integratie, kunt u bij verzekeraars gebruik maken van een online verzuimloket. Dit is vaak een platform waarop u eenvoudig uw werknemers ziek én weer beter meldt. Dit doet u in één keer voor ziekte en arbeidsongeschiktheid voor zowel de verzekeringsmaatschappij en de arbodienst.

Voorbehoud

De samenstelling van de aanvullende diensten verschillen per verzekeraar en is vaak afhankelijk van de door u afgesloten inkomensverzekeringen. Bovenstaande opgave geldt onder voorbehoud van acceptatie en (wets-)wijzigingen. Onze adviseur informeert u graag over uw mogelijkheden.

Maatwerkregeling en vangnetregeling Arbowet

Een werkgever is verantwoordelijk voor een goed arbo- en verzuimbeleid. Hieronder verstaan we zowel preventie als arbozorg. Om dit beleid vorm te geven, heeft de werkgever de keuze tussen de maatwerkregeling (de werkgever kiest zelf de deskundigen die hij nodig heeft) en de vangnetregeling (de werkgever regelt de arbotaken via een gecertificeerde arbodienst). De werkgever moet zich in ieder geval verplicht door ten minste één bedrijfsarts laten ondersteunen, maar dit mogen dus ook meerdere deskundigen zijn.

Deskundige ondersteuning bij vier arbotaken

Bij zowel de maatwerk- als de vangnetregeling moet de werkgever zich volgens de Arbowet in ieder geval deskundig laten ondersteunen bij de volgende vier taken:

  • Ziekteverzuimbegeleiding en het voorkomen van ziekteverzuim;
  • Periodiek arbeidsgezondheidskundige onderzoeken (PAGO); 
  • Aanstellingskeuringen, als dat vanwege de functie-eisen en de omstandigheden is toegestaan en het bedrijf die laat doen;
  • Uitvoeren en opstellen van de Risico-inventarisatie & Evaluatie (RI&E).

De eerste drie taken moeten door een bedrijfsarts worden uitgevoerd. De RI&E moet door een van de kerndeskundigen worden uitgevoerd. Kerndeskundigen zijn de bedrijfsarts, de arbeidshygiënist, de veiligheidskundige en de arbeids- en organisatiedeskundige.

Maatwerkregeling: de werkgever neemt zelf de regie

Een werkgever kan zélf de regie nemen over de arbotaken en verschillende deskundigen of diensten contracteren. Hij kiest dan zelf hoe hij dit intern organiseert. Dan is er sprake van een maatwerkregeling. Hierbij is de hulp van in ieder geval één bedrijfsarts die de wettelijke arbotaken uitvoert verplicht.

De maatwerkregeling creëert flexibiliteit en daarmee de mogelijkheid om bij de eigenschappen van de organisatie aan te sluiten. De werkgever moet wel de werkprocessen beschrijven en over ondersteunende voorzieningen en systemen beschikken. Ook de coördinatie tussen werkgever, werknemer en de arbodeskundigen moet de werkgever zelf regelen. De rol van het management is belangrijk bij de maatwerkregeling. De maatwerkregeling vraagt hiermee om goede samenwerking en communicatie tussen de werkgever, werknemer en gecontracteerde deskundigen.

Bij de keuze voor de maatwerkregeling moet de werkgever voldoen aan twee hoofdvoorwaarden:

  1. Er moet overeenstemmingzijn met de werkgeversvertegenwoordiging: De personeelsvertegenwoordiging of ondernemingsraad moet schriftelijk laten weten akkoord te zijn met de keuze voor de maatwerkregeling, de gekozen contractspartners en de inhoud van de contracten, tenzij de keuze voor maatwerkregeling al in de cao is vastgelegd. Als de regeling via de cao is vastgelegd, is geen overeenstemming nodig.
  2. Er moet een contract worden afgesloten met een bedrijfsarts voor bijstand bij de verzuimbegeleiding, aanstellingskeuring en PAGO.

Als aan deze twee voorwaarden niet kan worden voldaan, is de keuze voor de variant van de maatwerkregeling in het bedrijf geen optie. De vangnetregeling is dan automatisch van toepassing.

Vangnetregeling: ondersteuning door één arbodienst bij alle arbotaken

Als de werkgever niet voldoet aan de voorwaarden van de maatwerkregeling, is de vangnetregelingautomatisch van toepassing. De werkgever kan ook gebruik maken van de vangnetuitkering als dit in de cao is afgesproken. Ook kan de werkgever bewust kiezen voor de vangnetregeling. De werkgever hoeft dan maar één partij te contracteren, en weet dan zeker dat alle deskundigheid geleverd wordt.

Bij de vangnetregeling moet een gecertificeerde arbodienst worden ingehuurd. De gecertificeerde arbodienst kan alle wettelijk verplichte kerndeskundigen inschakelen om de werkgever en de werkenden te ondersteunen. Bij de arbodienst werken vaak ook andere professionals, zoals fysiotherapeuten, bedrijfsmaatschappelijke werkers, arbeidsdeskundigen en verpleegkundigen.

Werknemers hebben via de werkgeversvertegenwoordiging (OR of personeelsvertegenwoordiginginstemmingrecht bij de keuze van de arbodienst en de inhoud van het contract. Het instemmingsrecht van de OR is geregeld in artikel 2727  van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

Afwegingen bij de keuze voor vangnetregeling of maatwerkregeling

De volgende punten kunnen helpen bij het maken van een keuze tussen de maatwerkregeling of de vangnetregeling. De arbodienst of arboprofessional kan ook altijd meer informatie geven over het maken van deze keuze:

  • Baseer de keuze op de RI&E, het HR-beleid, het type werkzaamheden, de capaciteit in het bedrijf en de organisatiedoelstellingen. Wellicht is al veel deskundigheid aanwezig binnen het bedrijf. Kijk welke regeling het beste aansluit bij de risico’s en maatregelen in het bedrijf.
  • Overweeg de mogelijkheid om aan te sluiten bij een collectief initiatief. Binnen sommige branches zijn contracten afgesloten met een of meer arbodiensten of arbodeskundigen, al dan niet via een verzekeraar. Vaak geldt een lager tarief dan wanneer het bedrijf zelf een contract afsluit.
  • Betrek de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging bij het maken van de keuzes en de invulling van het beleid.

Bij beide regelingen is maatwerk altijd mogelijk in de vorm van het inkopen van aanvullende diensten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan werkplekonderzoeken, trainingen verzuimbegeleiding, fysieke training, individuele coaching, conflictbemiddeling en psychologische begeleiding. Ook wordt er vaak gekozen voor aanvullende diensten op het gebied van preventie, leefstijl en duurzame inzetbaarheid. Kortom, maatwerk is altijd mogelijk, zowel bij vangnetregeling als maatwerkregeling.

Wat is het verschil tussen de maatwerkregeling en de vangnetregeling?

Om het arbobeleid en verzuimbeleid vorm te geven, heeft de werkgever de keuze tussen de maatwerkregeling en de vangnetregeling.

  • Bij de maatwerkregeling kiest de werkgever zélf de deskundigen die hij nodig heeft. Er moet dan ten minste één bedrijfsarts beschikbaar zijn voor verzuimbegeleiding, arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) en aanstellingskeuringen.
  • Bij de vangnetregeling regelt de werkgever arbozaken via een gecertificeerde arbodienst.

Leidraad vangnetregeling en maatwerkregeling OVAL

Iedere organisatie heeft te maken met andere vragen en problemen op het gebied van arbeidsomstandigheden, verzuim, preventie en duurzaam inzetbaarheid beleid. Dit beleid wordt gebaseerd op de specifieke arbeidsrisico’s en doelstellingen van de organisatie. De ondersteuning wordt door deskundigen uitgevoerd, waarbij de werkgever in alle gevallen de regie kan voeren over dit beleid. Vanzelfsprekend wel binnen de grenzen van de wet- en regelgeving. Met deze leidraad biedt OVAL werkgevers, werknemers en hun vertegenwoordigers handvatten om te komen tot de keuze voor de inrichting van het arbo- en verzuimbeleid.

 Ga naar de Leidraad vangnetregeling en maatwerkregeling van OVAL (versie juni 2017).

Kijk voor meer informatie op het Arboportaal.nl/arbozorg

Voordelen

U profiteert van de volgende voordelen bij de samenwerking tussen uw verzekeraar en de aangesloten arbodiensten:

  • Uitgebreide arbodienstverlening en casema­nagement tegen aantrekkelijke tarieven
  • Langdurige ervaring in het begeleiden van zieke werknemers in het MKB
  • Landelijke dekking en optimale bereik­baarheid. U hebt een vaste gesprekspartner
  • Ziek- en herstelmeldingen snel en makkelijk online doorgeven
  • Administratief gemak bij het indienen van een claim. Uw arbodienst verstuurt de verzuimgegevens aan de verzekeraar, die nodig zijn voor een correcte afhandeling van de claim
  • Snelle vaststelling van de verzuimoorzaak en onafhankelijk advies over re-integratie mogelijkheden
  • Indien nodig zet uw arbodienst vroegtijdig specialisten in. Dat kan al vanaf de eerste verzuimdag. Naast hun eigen specialisten, zoals bijvoorbeeld de bedrijfsarts zetten zij landelijk de meest geschikte zorgverlener in voor optimale zorg tegen scherpe tarieven
  • Bewaking van de voortgang van de verzuimbegeleiding en re-integratie, inclusief bewaking van de termijnen vanuit de Wet verbetering poortwachter.
  • Inzicht in de verzuimbegeleiding en de stappen die zijn ondernomen.
  • Signaleren of er sprake is van vangnetgevallen (ziektewet, no-riskpolis), zwangerschap of vervroegde IVA-uitkering (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten). In deze gevallen kunt u de uitkering verrekenen met de loondoorbetaling. Zo bespaart u loondoorbetalings- en re-integratiekosten. En de verzekeringspremie wordt daardoor niet nadelig beïnvloed.

Meer weten over Arbo en re-integratie?

Heeft u vragen, wenst u meer informatie of wilt u een vrijblijvende offerte voor Arbo en re-integratie? Neem dan contact op met Honig en Honig, bel 072-5642669 of mail uw vraag naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wij zijn u graag van dienst met objectief en onafhankelijk advies, deskundige bemiddeling, professioneel contract- en polisbeheer en HR services.