donderdag 29 februari 2024 09:37

Kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen per 1 juli 2024

Vanaf 1 juli 2024 geldt een kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen. Vanaf deze datum moet een bijzondere bromfiets worden geregistreerd in het kentekenregister bij de Dienst Wegverkeer (RDW). En is het niet meer toegestaan om met een verzekeringssticker te rijden, maar zal de bijzondere bromfiets een kentekenplaat moeten hebben.

Wat is een bijzondere bromfiets?

Een bijzondere bromfiets is een motorrijtuig met zulke specifieke kenmerken dat het geen reguliere bromfiets is. Voor deze motorrijtuigen gelden toelatingsregels.

Een bijzondere bromfiets:

  • heeft een nationale typegoedkeuring
  • rijdt niet harder dan 25 kilometer per uur
  • heeft een elektromotor met een maximum vermogen van maximaal 4 kiloWatt
  • is geen gehandicaptenvoertuig, elektrische fiets met trapondersteuning of bromfiets
  • is verzekeringsplichtig
  • heeft per 1 juli 2024 een kenteken(plicht), tot die tijd is een verzekeringssticker voldoende

Welke bijzondere bromfietsen zijn in Nederland toegestaan voor gebruik op de openbare weg?

De minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft 17 bijzondere bromfietsen aangewezen die zijn toegestaan voor gebruik op de openbare weg. Dit zijn:

  • BSO-Bus
  • Kickbike Luxury
  • Kickbike Cruise
  • Kickbike Fat Max
  • LEF (voorheen E-One)
  • Ninebot type E
  • Ninebot type Urban
  • Paukool
  • Qugo Runner
  • Robin-M1
  • Segway
  • Swing
  • Trikke
  • Virto
  • VirtoS
  • Yedoo Mezec
  • Zappy3

Nationale typegoedkeuring

Vanaf 1 januari 2024 is de RDW de goedkeuringsinstantie voor de toelating van bijzondere bromfietsen. Dit betekent dat vanaf 1 januari 2024 nieuwe bijzondere bromfietsen alleen nog toegelaten kunnen worden tot het verkeer als deze onder een nationale typegoedkeuring zijn geproduceerd. 

Welke verkeersregels gelden voor een bijzondere bromfiets?

Om het verkeer veilig te houden, moeten alle voertuigen die deelnemen aan het verkeer voldoen aan specifieke regels en technische eisen. Dit geldt ook voor (een bestuurder van) een bijzondere bromfiets. Een bestuurder van een bijzondere bromfiets:

  • is minimaal 16 jaar oud
  • moet de bijzondere bromfiets hebben verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid (WA)
  • heeft de verzekeringssticker op de bijzondere bromfiets geplakt (tot 1 juli 2024)
  • rijdt op het fiets-/bromfietspad
  • rijdt alleen op de rijbaan als er geen fiets-bromfietspad is
  • rijdt zoveel mogelijk rechts op de rijbaan
  • mag niet op de stoep rijden
  • hoeft geen rijbewijs te hebben
  • hoeft geen helm te dragen

 

Veelgestelde vragen over bijzondere bromfietsen

Moet ik een bijzondere bromfiets verzekeren?

Ja, een bijzondere bromfiets die in gebruik is, moet WA verzekerd zijn. Het voertuig moet voorzien zijn van een verzekeringssticker. Vanaf 1 juli 2024 gaat er ook een kentekenplicht gelden voor bijzondere bromfietsen. Vanaf dan moeten deze voertuigen een kenteken hebben in plaats van een verzekeringssticker.

Mijn voertuig staat niet op de lijst met aangewezen bijzondere bromfietsen, mag ik er wel mee op de openbare weg rijden?

Nee, dat mag niet, tenzij uw voertuig een nationale typegoedkeuring heeft. Het is verboden een motorrijtuig als bedoeld in artikel 20b, eerste lid, aanhef, dat niet is aangewezen, op de weg te gebruiken of te laten staan. Bron: Wegenverkeerswet 1994. Een dergelijk voertuig dat niet is aangewezen als bijzondere bromfiets, mag alleen gebruikt worden op een eigen terrein dat daadwerkelijk fysiek is afgesloten voor het overige verkeer. Dat is bijvoorbeeld een privéterrein dat volledig is omsloten met een hek.

Hoe worden bijzondere bromfietsen toegestaan op de Nederlandse weg?

Een fabrikant doet een aanvraag bij de RDW. De fabrikant moet hierbij een dossier van testrapporten, verschillende verklaringen en documentatie over een kwaliteitssysteem meesturen. Ook is een volledig ingevuld inlichtingenformulier met bijhorende documenten noodzakelijk. Bent u fabrikant? Dan kunt u dit inlichtingenformulier aanvragen door een e-mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Hierna begint het beoordelingsproces. Pas wanneer het proces succesvol is doorlopen mag een fabrikant de bijzondere bromfiets onder een nationale typegoedkeuring produceren. Hierna is de bijzondere bromfiets daadwerkelijk op de Nederlandse weg toegestaan.

Wat maakt een bijzondere bromfiets een bijzondere bromfiets?

Een bijzondere bromfiets is een (innovatief) licht en langzaam voertuig met specifieke kenmerken waardoor het geen reguliere bromfiets is. Deze voertuigen vallen daarom onder de huidige toelatingsregels voor bijzondere bromfietsen. Deze toelatingsregels gelden tot 1 januari 2024. Vanaf dan gelden nieuwe toelatingsregels, die zijn opgenomen in de Regeling voertuigen.

Wat is de rol van de RDW bij het toelaten van een bijzondere bromfiets?

Vanaf 1 januari 2024 besluit de RDW of een bijzondere bromfiets wordt toegelaten tot de weg. Dit doen wij aan de hand van het toelatingskader zoals opgenomen in de Regeling voertuigen en de beleidsregel bijzondere bromfietsen.

Wat is de doorlooptijd van de beoordeling door de RDW?

Iedere bijzondere bromfiets is anders en heeft andere kenmerken. Hierdoor is de beoordeling maatwerk en kan de doorlooptijd variëren. Wij beoordelen zowel het voertuig als het productieproces afzonderlijk.

Mag ik met een hoverboard en ander speelgoed zoals elektrische skateboards en monowheels op de openbare weg rijden?

Wil je weten wat de regels zijn voor het gebruik van monowheels, hoverboards en elektrische skateboards? Kijk dan op rijksoverheid.nl.

Heeft een bijzondere bromfiets een kenteken?

Voor een bijzondere bromfiets gaat vanaf 1 juli 2024 een kentekenplicht gelden. Tot die tijd is een verzekeringsplaatje- of -sticker verplicht.

Bron: RDW

Aanvullende informatie

Laatst aangepast op donderdag 29 februari 2024 09:45